mandag 31. august 2009

Sprøbakt torsk med slottspoteter <3

Nå er jeg helt sikker på at jeg valgte rett ved å dra på folkehøgskole. Og linja jeg går er hvertfall rett for meg. Det er så utrolig interessant! I dag var vi på frivillighetssentralen, for vi skal få et "oppdrag" som vi skal ha mens vi går på skolen her, så vi skulle få litt informasjon om det. Det vi kunne velge mellom var:
- Å være sammen med fysisk- og psykisk utviklingshemmede barn. På en måte sfo for de.
- Lesehjelp for eldre
- Turvenn for eldre
- Besøksvenn for eldre
- Lesehjelp for svaksynte
- Jobbe på sfo, og gjerne finne på noe, f.eks. dansing, synging, ballaktiviteter++
- besøksvenn for demente eldre
- Leksehjelp til barn med konsentrasjonsvansker
- Leksehjelp 1-4. klasse
- Leksehjelp 1-7. klasse
- Være med på samlinger sammen med internasjonale damer, lage mat sammen med de, og forbedre norsken deres
- Hjelpe ei jente som går i 8. med leksehjelp
- Hjelpe til på rideterapi
- Være hjelpelærer for de 5 elevene som går på "bu og fritid" linja på skolen her
- Passe barna til noen utenlandske damer mens de er på svømming

Vi skulle velge 3 av disse, men vi får kun et oppdrag, siden de fleste er samtidig, og ellers ville det ha kræsjet med timeplana vår. Jeg valgte Sfo, jobbe med fysisk-psykiske hemmete barn, og leksehjelp. Jeg tipper jeg får ønske nummer to, for det var bare jeg og Silje som valgte det. Det tror jeg blir utrolig spennende! Læreren sa at hvis vi ikke trives, eller synes det blir for mye, så er det ikke noe problem å få byttet oppdrag, men jeg tror det skal gå bra.

Etter vi hadde vært på frivillighetssenteret hadde vi to timer teori, hvor vi bl.a. fikk et par "case". Der skulle vi finne ut hva vi ville gjort for å hjelpe den familien. Det var veldig spennende, og etter mye diskusjon i klassen ble vi enig til slutt.

Siden det er linjeuke denne uka, skal vi bare ha sosialfag hele uka. Herregud tenkte jeg da jeg hørte det, men det er så interessant, så det gjør ingenting. Vi har også kor-timer ;-D

På onsdag skal vi inn til Stavanger og besøke varmestua, og diverse andre institusjoner. På torsdag skulle vi egentlig på Prekestol-tur, men på grunn av super stygt vær(som det har vært i ei uke nå), så drar vi heller med klassen til Stavanger og ser film på kino. Vi skal se en spansk film, drama/thriller. Jeg som hater thrillere da ;o


Sangboka <3
Roomiesn Katerina
Ragnhild får alltid straffekort, noe som fører til at hun sitter med halve bunken på hånda
Dypt konsentrert gjeng. Jeg vant jo _hver_ gang, så da kunne jeg knipse litt bilder;)

I dag var jeg forresten på litt nødvendig shopping, og fysøren så dyrt det er for nødvendige varer! Vaskepulver f.eks. er jo syykt dyrt! Men så smart som vi er, så spleisa Elin, Silje og jeg på en 5kg kartong til 103kr, for det kostet jo over 50kr for 1.2kg, så da følte vi oss utrolig økonomiske. Kjøpte meg også garn, heklenål, hemptråd og perler. Neste uke skal jeg kjøpe strikkepinner og mer garn, så jeg får ikke fritidsproblemer med det første, for å si det sånn ;)

3 kommentarer:

Oda sa...

så godt å høre at du trives og har valgt riktig linje!!;D Savner deg;*

Rebz sa...

Aw, ser rå koseligt uut ; )
Har vaskepulver innebygd i vaskemaskina vii, så slipper å tenke på det! Utrolig greit ;) Eller, vi må jo huske å trykke på såpe knappen daa, men det skal vel gå greit.. Bortsett fra forrige gang, men det var jo første gangen, så blir vel betre efter kvart ;D

Andrea sa...

TURVENN FOR ELDRE!!!!!
amaagaad, hvorfor valgte du ikke det?!!! det ville jeg valgt. Det er som å få en ny bestefar eller bestemor !

meeenmeen, fint at du e fornøyd!